Är du intresserad av att få veta hur du kan få din reklam i telefonen?

Är du intresserad av att få veta hur du kan få din reklam i telefonen?
Skicka ett SMS med ordet Mobil till 46731233018 eller maila till info@idekonsulten.se

söndag 15 maj 2011

QR-kod scanning ökar med 4.549 % i USA


Mobil streckkodsläsning har ökat med 4.549 procent under första kvartalet 2011 jämfört med samma period förra året, enligt en  studie utförd av Mobio.
Här kan du läsa mer om QR koder från Mobio

Med den enorma försäljningsökningen av smartphone, iPhone och Android-enheter, som har en förinstallerad QR läsare, finns det en växande medvetenhet bland konsumenter för användandet av QR-koder jämfört med för ett år sedan.

"IPhone 4 och Android har hjälpt till att bygga en massmarknad av människor som har möjlighet att scanna QR streckkoder, säger Mark Binns, Chief Marketing Officer på Mobio , Vancouver, Kanada.

Märken som Calvin Klein och Conde Nast har också bidragit till att människor fått kunskap om QR-koder genom att placera dem i deras TV, webb, direktreklam, och utomhusreklam.

En hopkoppling av QR klara smartphones och QR koder i reklam  har drivit på den kraftiga tillväxten. 

En av slutsatserna i rapporten, "The Naked Facts: Whiplash Edition, QR streckkodsläsning under Q1-2011," är att konsumenter i åldrarna mellan 35 och 44, fortsätter att dominera mobil streckkodsläsning, de står för 26 procent av användarna. 

Kvinnor visar också ett allt större intresse att använda QR-koder, de står för 68 procent av användarna.

Dessa siffror har stora konsekvenser för annonsörer.

QR-koder har blivit vardagsmat och används mycket av kvinnor som är huvudsakliga beslutsfattare och inköpare i hushållen.

Annonsörer använder ofta flera streckkoder bundna till olika resultat eller kampanjer för att engagera sina konsumenter flera gånger.

De allra flesta mobila sökningar av streckkoder är inriktade på att ge mer information om en produkt eller tjänst, med 89 procent av skanningar i den här kategorin.

Betalningar svarar endast för 6 procent av skanningar, men detta är ett växande område. 

Mobila betalningar kräver en högre grad av förtroende mellan konsumenten och varumärket än vad ett informationsutbyte kräver. 

Varumärken och QR leverantörer måste fortsätta att upplysa konsumenterna om säkerheten i QR-koder.

IPhone är den mest populära skanningsenheten, följt av iPod Touch och sedan kommer Android.

Rapporten visar också att konsumenterna inte bara försöker använda QR-koder en gång utan man blir återkommande användare av tekniken.

Faktum är att återkommande användare står för 62 procent av marknaden.

För dig som marknadsförare innebär detta att QR-koder kan vara ett sätt att ha en pågående konversation med konsumenterna.

Som marknadsförare kan du ändra dina QR-koder i annonser varje dag, vecka eller månad, och ha en pågående dialog med sina konsumenter.

Vill du veta mer om QR-koder och hur de kan hjälpa dig är du välkommen att ställa frågor till oss!
info@idekonsulten.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar